Platforma PPP (www.ppp.gov.pl), jako przykład dobrze udokumentowanej i przeanalizowanej inwestycji w formule PPP, pokazuje: budowę linii tramwajowej KST (Krakowski Szybki Tramwaj) w Krakowie, oraz budowę Centrum Obsługi Inwestora. Projekty były pozytywnie ocenione w naborach projektów PPP, które przeprowadzało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Korzystają one ze wsparcia zespołu doradców zakontraktowanych przez Ministerstwo. Analizy można znaleźć tu.

Analiza przedrealizacyjna została wykonana na przełomie 2017/2018. To znaczy jeszcze przed publikacją wytycznych w zakresie przygotowania projektów PPP i jeszcze przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o PPP. Wzór na pewno będzie ważną i praktyczną wskazówką dla wielu podmiotów publicznych, które przymierzają się do PPP, a już wielokrotnie „utykały” w martwym punkcie. Analiza będzie formą wsparcia i zachęty dla samorządów. Jednak, jak pokazuje ciąg dalszy historii np. KST, dobra analiza nie oznacza błyskawicznej realizacji projektu. Mimo wszystko.

Projekt KST zatrzymał się, utknął gdzieś, na etapie prekwalifikacji. Termin ogłoszenia wyników określany jest jako „najbliższy czas”. Partnerzy prywatni czekają od miesięcy na decyzje i co tu dużo mówić, niecierpliwią się. Czy jest to efekt reorganizacji w krakowskim Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu, który jest odpowiedzialny za realizację tego projektu?

Szkoda byłoby, gdyby taki wzór się zmarnował. Samorządowców zachęcamy oczywiście do analizy dokumentów. Dla podmiotów, które planują PPP to ważne i bogate w szczegóły case studies.